Home > zwangerschap > Miskraam en bloedverlies.

Miskraam en bloedverlies.

Eén op de vijf vrouwen heeft bloedverlies tijdens de eerste drie maanden van de zwangerschap. Slechts in de helft van de gevallen treedt daadwerkelijk een miskraam op. Een miskraam is het verlies van een (al dan niet levensvatbare) vrucht tussen de 5e en 14e week van de zwangerschap.
In de overige gevallen heeft het bloedverlies een andere oorzaak zoals:

• Bloedend wondje aan de baarmoedermond.
  • bloedend vaatje van de vaginawand.
  • Innesteling van het vruchtje.
  • Vrijen.

Dit bloedverlies kan vervelend en beangstigend zijn, maar het is niet schadelijk voor de zwangerschap.

Een miskraam is vaak verdrietig en verwarrend. Je kunt denken dat de oorzaak bij jezelf ligt ( als je bv. zwaar getild of veel gewerkt hebt ). Maar voel je niet schuldig, want je kunt zelf niets doen om een miskraam te voorkómen.
De oorzaak van een vroege miskraam is bijna altijd een aanlegstoornis. Het vruchtje is niet in orde, het groeit niet verder en het lichaam stoot het af.
Soms wordt een miskraam veroorzaakt door een lichamelijke afwijking bij de vrouw  ( bv. een afwijkende vorm van de baarmoeder). Dit komt echter niet vaak voor.

Symptomen van een dreigende miskraam kunnen zijn:

• Vaginaal bloedverlies.
  • Sterke, menstruatieachtige pijn of buikkrampen.

Neem bij één of meer van bovenstaande symptomen contact met ons op. We maken dan individuele afspraken met jullie of we komen bij jullie langs.
Is er geen sprake van bloedverlies, maar wel van heftige pijn, uitgesproken aan één kant in de onderbuik, neem dan ook contact met ons op.
Ook bij ongerustheid zonder duidelijke symptomen zoals hierboven beschreven, mogen jullie ons altijd bellen.

Met een echo kan gekeken worden of er sprake is van een miskraam. Is dit het geval, dan kan in eerste instantie afgewacht worden tot je lichaam het vruchtje zelf afstoot.
Zet de miskraam niet door, dan verwijzen we je naar het ziekenhuis. Daar kan je medicatie krijgen die ervoor kan zorgen dat de miskraam afkomt. Helpt dit ook niet, dan zal de gynaecoloog uiteindelijk een curettage verrichten. Dit gebeurt op de operatiekamer onder narcose.

Na twee of meer doorgemaakte miskramen, komen jullie in aanmerking voor nader onderzoek bij de gynaecoloog. Wij kunnen jullie hier meer informatie over geven.
Meer informatie is ook te vinden op: http://deverloskundige.nl/miskraam

Nog vragen? Stel ze

andere dossiers

kinderwens