Home > bevalling > Pijnbestrijding.

Pijnbestrijding.

Het belangrijkste tijdens een bevalling is ontspanning. Hieronder volgen enkele tips om ontspannen met de pijn om te kunnen gaan.

• Zet muziek op waar jullie je goed bij voelen en die rustgevend op jullie werkt.
  • Zoek een houding waarin je het minst last hebt van de pijn. Dit kan voor iedereen anders zijn: liggend, staand, zittend op handen en knieën enz.
  • Neem een warme douche of ga in een warm bad zitten.
  • Laat je rug masseren door je partner.
  • Concentreer je op je ademhaling tijdens een wee en verzet je niet tegen de wee.

Hierbij een link naar een folder (7 talen) over omgaan met pijn tijdens de bevalling: http://deverloskundige.nl/over-de-verloskundige/subtekstpagina/187/bevallen-hoe-ga-je-om-met-pijn/

Als je de pijn te hevig is of als je erg vermoeid bent, zijn er verschillende methoden voor pijnbestrijding mogelijk. Hieronder worden ze uitgelegd.

GeboorteTENS
TENS is de enige vorm van pijnbestrijding die in de thuissituatie kan worden toegepast.
TENS staat voor: transcutane elektrische neuro stimulatie. Dit betekent dat het TENS apparaatje een elektrisch stroompje afgeeft waardoor  bepaalde zenuwen in de huid geprikkeld kunnen worden. Hierdoor wordt je aandacht van de pijn van de weeën afgeleid.
Het is een klein apparaatje met 4 elektrodes eraan. De elektrodes worden op je rug geplakt. Je kunt zelf bepalen wanneer je wilt dat de stroompjes afgegeven worden. De ervaring leert dat TENS goed kan helpen in het eerste deel van de ontsluitingsfase.
Kijk voor meer informatie over of voor verhuur van geboorteTENS op: http://www.geboortetens.nl
In het Geboortezorghuis is ook een TENS-apparaat aanwezig waar jullie gebruik van kunnen maken.

Vormen van pijnstilling in het ziekenhuis.
Hieronder bespreken we de verschillende soorten pijnstilling die in het ziekenhuis mogelijk zijn. Voor al deze opties geldt, dat het ziekenhuis de bevalling van ons zal overnemen. Voordat er pijnstilling gegeven kan worden, zal er eerst een half uur een CTG (hartfilmpje) van de baby gemaakt worden. Pas als daaruit blijkt dat de baby in goede conditie is, kan er pijnstilling gegeven worden.
Hebben jullie tijdens de zwangerschap al vragen over pijnbestrijding tijdens de bevalling, aarzel dan niet om die met ons te bespreken.

Sedatie.
Sedatie is een vorm van pijnbestrijding waarbij je een injectie krijgt. In deze injectie zit een morfine-achtige stof (pethidine) die de scherpe kanten van de pijn wegneemt. De pijn verdwijnt echter niet helemaal. Het belangrijkste effect van deze injectie is echter de ontspanning die het geeft, voornamelijk tussen de weeën door.
Tegenwoordig wordt sedatie vooral toegepast om te kunnen slapen als de bevalling nog niet goed door wil zetten.

Remifentanil
Remifentanil is een pijnstillend medicijn dat via een infuuspompje toegediend kan worden. Het voordeel is dat het snel werkt en dat je zelf kan bepalen wanneer je wat medicijn toe wilt dienen. Het haalt de scherpe kanten van de pijn af en je kan beter ontspannen tussen de weeën door. De pijn gaat echter niet helemaal weg. Een nadeel van dit medicijn is dat je eigen ademhaling wat oppervlakkiger kan worden. Daarom wordt continu het zuurstofgehalte in je eigen bloed gemeten zolang je dit medicijn krijgt. Zodra het infuus stopgezet wordt, zal het medicijn heel snel weer uitgewerkt zijn.
Remifentanil is goed toepasbaar voor de laatste uren van de bevalling.

Ruggenprik (epiduraal).
Bij een ruggenprik wordt er door de anesthesist een dun slangetje aangebracht in de ruimte tussen je wervelkolom en je ruggenmergvlies. Door dit slangetje wordt vervolgens continu een verdovende stof toegediend. Het grote voordeel van een ruggenprik is dat de pijn meestal grotendeels verdwijnt. Een ruggenprik is zeer geschikt als er verwacht wordt dat de bevalling nog langere tijd zal gaan duren.

Er zijn echter een aantal bijwerkingen die op kunnen treden:

• Bloeddrukdaling. Een sterke bloeddrukdaling kan gevolgen hebben voor de baby. Om dit te voorkomen, zul je via een infuus vloeistof toegediend krijgen.
  • Koorts. Regelmatig krijgen zwangeren met een ruggenprik koorts tijdens de bevalling. Hoge koorts kan ook gevolgen hebben voor de baby.
  • Hoofdpijn. Dit wordt veroorzaakt door weglekken van hersenvocht. De hoofdpijn kan meerdere dagen na de bevalling aanhouden.
  • Verminderde blaasfunctie. Daarom krijg je een blaaskatheter tijdens een ruggenprik. Dit brengt weer een verhoogd risico op een blaasontsteking met zich mee.
  • Verminderde spierkracht van je benen of een doof, tintelend gevoel in je onderlichaam.

Nog vragen? Stel ze

andere dossiers

kinderwens

zwangerschap